Ostatnia grupowa sesja testowa przed nowym sezonem dobiegła końca. Na torze pod Barceloną ponownie najszybszym bolidem na torze była świeża konstrukcja BGP001, prowadzona przez Rubensa Barrichello. Brazylijski kierowca pokonał jedno okrążenie w czasie 1:18,926 i jako jedyny zszedł z czasem poniżej 1 minuty i 19 sekund.
Ostatni dzień testów rozpoczął się z lekkim opóźnieniem, gdyż nad torem rano zalegała gęsta mgła uniemożliwiająca w razie potrzeby start helikopterowi medycznemu. Przez cały dzień jednak kierowcy mieli dobre warunki testowe, a tor pozostawał suchy.Drugi z rzędu najlepszy czas reinkarnowanego zespołu Hondy- Brawn GP najprawdopodobniej jest zagrywką czysto marketingową, gdyż nowopowstający zespół chętnie przyjąłby w swoich progach jakiegoś poważnego sponsora. Nie zmienia to faktu, że ekipa Rossa Brawna wykonała przez zimę kawał dobrej roboty.
Drugi czas dnia, przeszło 0,8 sekundy za Barrichello wykręcił Nico Rosberg z Williamsa, który z kolei dzień zakończył przeszło 0,3 sekundy przed Timo Glockiem. Sebastian Vettel zasiadający za kierownicą bolidu RB5 był dzisiaj 5, w ostatniej chwili wyprzedzając idola lokalnej publiczności- Fernando Alonso.
Dopiero szósty czas wykręcił dzisiaj Felipe Massa. Zespół Ferrari podobnie jak większość stajni podczas ostatnich testów sporo czasu poświęcał ćwiczeniu procedur wyścigowych takich jak pit stopy, czy próbne starty. Ekipa z Maranello powróciła do testowania wprowadzonego w ubiegłym roku świetlnego systemu informowania kierowcy o możliwości opuszczenia stanowiska serwisowego. Czy poprawiony system pojawi się i czy będzie skuteczny w Melbourne, przekonamy się już niedługo.
Za kierowcą Ferrari, na siódmym miejscu dzień kończył Robert Kubica. Polak przejechał dzisiaj imponującą ilość 134 okrążeń, na najszybszym uzyskując czas 1:20,740. Rano zespół BMW Sauber przeprowadził symulację wyścigu włączając w to pit stopy i próbne starty, a po południu skoncentrował się na przygotowaniu ustawień F1.09 na zbliżające się GP Australii.
Po testach, koordynator techniczny zespołu BMW Sauber, Willy Rampf, powiedział: „Nasz ostatni przedsezonowy test był bardzo produktywny. Pracowaliśmy nad mechanicznymi ustawieniami bolidu, jak również nad konfiguracją aerodynamiki. Dodatkowo poprawiliśmy również system KERS. Naszym drugim celem było przygotowanie się do pierwszego wyścigu sezonu, który odbędzie się już za dwa tygodnie w Melbourne. Przeprowadziliśmy symulację wyścigu we wtorek wraz z Nickiem Heidfeldem oraz dzisiaj z Robertem Kubicą; obaj przejechali pełen dystans wyścigu GP bez żadnych problemów technicznych. To wiele mówi nam o niezawodności BMW Sauber F1.09.”
Lewis Hamilton z zespołu McLaren po raz kolejny nie uzyskał najlepszego czasu, plasując się na 8 miejscu w tabeli, wyprzedzając tylko kierowców Toro Rosso i Force India.
Testy pod Barceloną były ostatnią grupową sesją testową przed sezonem 2009. Część zespołów będzie jeszcze testowała na torze w Jerez w przyszłym tygodniu o czym będziemy na bieżąco informować.
12.03.2009 17:49
0
Noo niezle Barichello w Brawnie miesza.
12.03.2009 17:56
0
Nawet jeśli Barrichello jechał na "oparach paliwa" to i tak jest to imponujący czas...Brawo BMW I Kubica (oczywiście za ilosc okrążeń):)
12.03.2009 17:58
0
moje zdanie zdanie jest takie: Brawn pod publike ... bolid napewno nie ważył 605kg.... faworytem jest Ferrari i BMW ... Toyota trzecia .... potem Renault, no i napewno wmiesza sie w pierwsza 3 McLaren. kto ma jakie zdanie? piszcie
12.03.2009 17:58
0
Wszyscy spisywali Hondę na straty...a tymczasem odrodziła się ona jako Brawn GP i muszę powiedzieć,że naprawdę mi zaimponowali.Kto wie,czy w tym sezonie nie zobaczymy znowu Rubensa na najwyższym stopniu podium.Myślę,że początek sezonu będzie należał do BMW,Ferrari i właśnie Brawn GP.
12.03.2009 17:59
0
Ale przecie można na testach jeździć niedociążonym bolidem, czyli np 20kg lżejszym i kręcić takie czasy. Nie trzeba jeździć regulaminowym autem na testach. Wszystko wyjaśni się w Australii, jeśli ktoś snuje jakieś przewidywania na podstawie testów to chyba interesuje się F1 od wczoraj... :)
12.03.2009 18:00
0
Byloby swietnie, gdyby Brawn GP wlaczyl sie do walki o mistrzostwo... ale to za wczesnie o takie wnioski.
12.03.2009 18:01
0
Brawo Robert nareszcie za kierownica Ferrari. ;)
12.03.2009 18:01
0
No, no, no!!! Jestem pełen podziwu dla zespołu Brwan GP. Zgodzę się z moimi poprzednikami, że nawet jeśli jechali na oparach, czas na prawdę dobry!!! Brawa dla Kubicy za przejechanie pokaźnej sumy okrążeń. Przydałyby się jeszcze jedna seria testów na Jerez dla BMW - Kubicy, żeby mógł mieć podobną ilość przejechanych kilometrów.
12.03.2009 18:01
0
kondzio: ja nie interesuje się F1 od wczoraj a na podstawie testów w zeszłym roku udało mi się przewidzieć bardzo dobrą formę BMW.Teraz mówię,że BMW,Ferrari i Brawn GP zawalczą o zwycięstwo w Melbourne - czas pokaże,czy miałem rację.
12.03.2009 18:02
0
Ale no cóż... Kubica i tak będzie lepszy, gdyż jest po prostu lepszy!!!
12.03.2009 18:02
0
chciales przeczytac kierowca? :P
12.03.2009 18:02
0
Co do przewidywan na Australie, mysle ze w top 3 będzie BMW, McLaren i Toyota. Dalej Ferrari, Brawn, Renault i RedBull. Nie sadze ze Brawn GP przejada wyscig bez problemow. Moze beda szybcy ale nie koniecznie bezawaryjni.
12.03.2009 18:05
0
Raven89 nie udało CI się przewidzieć tylko miałeś farta:) Ale pewnie Ty myślisz inaczej, więc powiedz mi jak przewidziałeś formę BMW, które w testach wypadało średnio lub słabo?
12.03.2009 18:05
0
shad: Nie zgodzę się co do McLarena.Widać,że ten team ma wyraźne problemy.Nawet Haug to potwierdził.Ciekawe jak Hamilton będzie jeździł,jeśli się okaże,że będzie musiał walczyć o miejsca 6-8.
12.03.2009 18:08
0
@kempa007 jasne z emocji juz mi sie literki przestawiaja ;p
12.03.2009 18:08
0
pozostaje tylko pytanie - dlaczego Toro Rosso testowało dziś dwóch kierowców ? To zgodne z regulaminem, czy tylko pomyłka w tabeli ?
12.03.2009 18:10
0
zgodne, jezeli obaj na raz nie jezdza
12.03.2009 18:10
0
Ja tez póki co uważam ze początek sezonu bedzie nalezał do BMW, ferrrari toyoty. Dalej Renault i|Reb Bull. McLaren ma problemy ale i tak bedzie walczył w srodku stawki. Czasem w te walke wmiesza sie Brown GP i Wiliams. Mimo wszystko Toro Rosso i Force India dalej beda na koncu. To taki moje przypuszczenia oczywiscie można sie z nimi niezgadzac i bardzo możliwie ze sie to wszystko zmieni.
12.03.2009 18:12
0
Do wszystkich którzy mówią że BGP namiesza może i tak będzie ale nie zapominajmy że np. w 2007 roku mclaren przed GP AUSTRALII na testach miał stratę do ferrari przeszło sekundę a w samej Australii wszystko się wyrównało . A więc za dużo bym nie spekulował .
12.03.2009 18:12
0
Z Brown GP robi się nie mała sensacja i może to nie być jazda pod publikę, ponieważ szefostwo Hondy przed sprzedażą mówili że to będzie bardzo opłacalny zakup
12.03.2009 18:13
0
fajnie, robert dużo kilometrów przejechał, ciekawe na jakim obciążeniu paliwem?
12.03.2009 18:17
0
Zgodzę się z Alonso, że bolidy Brawn są bardzo szybkie, będą czarnym koniem tego sezonu. Honda może sobie już teraz pluć w brodę... Nic dziwnego, że Ross Brawn wyłożył kasę i przejął Hondę. Dobrze wiedział, co robi. Trzymam za nich kciuki!
12.03.2009 18:20
0
Robert symulował cykl wyścigowy i jechał z takim paliwem jakie miałby na wyścig. Raven89, nie sądzisz chyba że Maci nagle spadły na koniec stawki i są gorsi nawet od Hindusów? Testy nic nie znaczą, poza tym McLaren ma jeszcze jedną sesję.
12.03.2009 18:22
0
shad: Nigdy nie powiedziałem,że McLaren nagle będzie na samym końcu...Myślę,że na początku będą trochę odstawać od BMW czy Ferrari.Może jakoś nadrobią stratę w trakcie sezonu ale uważam,że mogą tylko pomarzyć o tytule konstruktorów,bo w tym roku zdobędzie go najprawdopodobniej BMW.
12.03.2009 18:22
0
nie sądzę,żeby Mclaren nie liczył się w walce o podium GP Australii. Testy to testy: może HAM jedzie bez KERS lub z zainstalowanym KERS ale bez korzystania z niego [by np popracować nad odpowiednim balansem]. Brown GP mam nadzieje, że będzie regularnie punktować. Ale mam też nadzieję, że punkty będą zdobywać wszystkie zespoły-czyli, że będzie się działo. Czołówka to oczywiście Ferrari, Renault, BMW, McLaren. Tak w ogóle, to skąd można się dowiedzieć więcej szczegółów ad testów? Chodzi mi o zależność miedzy czasami a długościami przejazdów-to będzie najbardziej miarodajne
12.03.2009 18:24
0
No to początek sezonu zapowiada sie bardzo ciekawie jak... zawsze ;) Miejmy nadzieje ze BGP bedzie bardzo silne
12.03.2009 18:26
0
badzo mnie cieszy to, że BMW przejechało pełen dystans we wtorek i czwartek, bez żadnych problemów technicznych, gdyby tak było podczas sezonu byłbym zadowolony z postępu nie piszę nawet o mistrzostwie, ale gdyby obydwa BMW były na koniec mś w pierwszej trójce było by to naprawdę olbrzymim sukcesem!
12.03.2009 18:26
0
kempa007 Vettel był 4, Alonso był 5:P a co do testów to w tym roku naprawdę ciężko cokolwiek przewidywać, zostaje odliczać czas ;-)
12.03.2009 18:29
0
A widzicie to niezwykłe przednie skrzydło w byłej hondzie. Cudo
12.03.2009 18:30
0
Heidfeld symulowal wyscig we wtorek Kubica dzisiaj. Porownajcie czas;)
12.03.2009 18:33
0
Przypomnijmy sobie zeszłoroczne występy WILLIAMSA na testach wydawało się, że będzie w czołowej TOP 3 a tymczasem było jak było. Co do Brawn GP to nie oczekujmy jakiś wielkich cudów, choć imponują, myśle, że mogą powalczyć z Red Bullem, Renault i Williamsem. Co do McLarena to wydaje mi się, że mogoą być w "przodzie środka stawki" czyli tak gdzieś mijsce 4-5. Co o tym sądzicie?
12.03.2009 18:34
0
Przestańcie pisać, że bolid Brawn GP jeździł poniżej limitu wagi, budżet na 2009 mają zapewniony (podobno bez udziału żadnego sponsora, kasa pochodzi od Hondy i FIA), a oni mają najepsze czasy nie tylko na krótkich przejazdach, ale także na długich stintach są szybsi, niż konkurenci. Wynikałoby z tego, że jeździli przez wszystkie 4 dni z bolidem poniżej dopuszczalnej wagi, a wiadomo, że nie mogli sobie na to pozwolić w obliczu tak małej liczby testów przed sezonem. Wszak o wiele lepszym rozwiązaniem byłoby jeździć z normalnym bolidem i kręcić czasy o 1 sekundę gorsze. I tak byliby w czołówce i przyciągali sponsorów, ale także byliby mocniejsi w sezonie, gdyż zebrali by użyteczne dane. Dane z jazdy z bolidem bez balastu można wyrzucić na śmieci, gdyż taki bolid zachowuje się zupełnie inaczej. Czy BGP001 to bolid, który może zdominować sezon 2009? Być może nie, ale ja jestem przekonany, że będą w górnej połowie stawki. Swoją drogą ciekawe są słowa bodajże Gene, że nawet na resztkach paliwa Ferrari nie byłoby w stanie wykręcić takiego czasu, jak Brawn GP. Być może ta wypowiedź to ściema, bo Massa wykręcał na bardzo długich stintach czasy niewiele przekraczające 1:20.
12.03.2009 18:35
0
Prawdziwe tempo McLarena i innych zespołów ujrzymy już 29 marca. Mam dziwne przeczucie, że to właśnie McLaren zdominuje przyszły sezon, mimo dość słabych czasówek na testach.
12.03.2009 18:39
0
anderis zgadzam się z tobą
12.03.2009 18:46
0
ferrari,bmw, toyota mcl, renault/rbr- taki byl by moj typ gdyby to byly testy z 08'.. ale nie sa. Pytanie czy bmw i reszta osiaga takie czasy z uzyciem KERS (tzn czy wlaczaja go czy tylko "woza")?Jak wiadomo Toy go nie ma, wiec teoretycznie powinna byc nieco szybsza jesli reszta go tylko "przewozi". Malo jest inf o jego niezawodnosci, jedyne co wyczytalem, ze u ferrari sie on przegrzewa a u bmw niby pracuje wszystko bez zarzutow. Ciakawe, ze FI nie skorzysta z niego wczesniej niz w Esp a jak wiadomo mial byc zaporzyczony od McL, czyzby i oni mieli problemy? BrawnGP jezdzil bez niego czy z nim? Jesli Alo mowi, ze przed nimi sa 2-3 zespoly... to ja mu wierze:) Zaryzykuje, ze pierwsza 2 to bmw i fer ale znow nie wiadomo kto z nich ile szybkosci ukrywal...a ile ukrywala reszta (szczegolnie mcl)? Na koncu rzecz najwazniejsze czyli zuzycie opon, bo czasy pojedynczych okrazen, nawet jesli warto opierac sie na nich, nie mowia nic.
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
zarejestruj się